Menu Zamknij

Tryb, wymiar, organizacja: 4h zegarowe/UP w postaci 1 spotkania x 4h z doradcą edukacyjnym; spotkanie indywidualne w godzinach, terminach i miejscu dostosowanym do potrzeb Uczestników Projektu.

Warunek rozpoczęcia: zakwalifikowanie do projektu.

Warunek zakończenia: 100% obecności

Cel wsparcia: określenie poziomu posiadanych umiejętności podstawowych oraz potrzeb edukacyjnych w zakresie ich poprawy i służy dostosowaniu indywidualnego wsparcia edukacyjnego.

Zakres wsparcia:

1) Etap I – realizowany na etapie rekrutacji,

2) Etap II (2h) – zbadanie umiejętności podstawowych (cyfrowych) i potrzeb osób, które zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie (uwzględniając kompetencje społeczne, czynniki motywujące i bariery). Doradca przeprowadzi audyt umiejętności (z wykorzystaniem „Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych”) i wywiad pogłębiony z Uczestnikiem Projektu, zbada poziom kompetencji cyfrowych Uczestnika Projektu, czynniki motywujące/ bariery udziału w projekcie, a także oczekiwania dotyczące efektów szkolenia, jego zakresu i potrzeb dotyczących znajomości komputera/urządzeń cyfrowych w życiu codziennym. Wykorzystany zostanie również model Bilansu Kompetencji, który pozwali na określenie mocnych i słabych stron UP i wskazanie możliwych ścieżek dalszego rozwoju.

3) Etap III (2h) – opracowanie planu dalszych działań. Diagnoza zakończy się opracowaniem raportu Indywidualnego (informacji zwrotnej) stworzonego przez doradcę, uwzględniającego plan dalszych działań.

Tryb, wymiar, organizacja: 40h dydaktycznych/UP- np. w postaci śr.20 spotkań x śr.2h  (w zależności od potrzeb Uczestnika Projektu); spotkania indywidualne w godzinach i terminach dostosowanych do potrzeb Uczestników Projektu: w dni powszednie lub weekendy, dziennie lub wieczorowo.

Warunek rozpoczęcia: ukończenie zad. 1.

Warunek zakończenia: 100% obecności.

Cel wsparcia: nabycie kompetencji cyfrowych (określonych w Europejskiej Ramie Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli) umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie cyfrowym, tj. społeczeństwie wykorzystujące w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe.

Zakres wsparcia:

projekt zapewnia skorzystanie z dopasowanej i elastycznej oferty uczenia się, zgodnej z wynikami audytu umiejętności. Wsparcie edukacyjne ma na celu rozwinięcie i podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych. Wsparcie dostosowane będzie do potrzeb danej osoby oraz zaadaptowane do jej możliwości. Wsparcie zaplanowano w oparciu o jeden z wybranych standardów wymagań dla Umiejętności podstawowych – zestawy efektów uczenia się opracowane w ramach proj. „Szansa–nowe możliwości dla dorosłych. Około 60% zajęć odbywać się będzie w salach szkoleniowych, a 40% w dowolnym miejscu wskazanym przez Uczestnika Projektu (mieszkanie Uczestnika Projektu, park, kawiarnia, miejsca, w których można nabyć praktyczne umiejętności korzystania z infomatów/ katalogów cyfrowych/ biletomatów/ paczkomatów etc.), by stworzyć przyjazną atmosferę procesu edukacyjnego oraz umożliwić nabycie praktycznych umiejętności korzystania z kompetencji cyfrowych w różnych sytuacjach dnia codziennego. Projekt zakłada szkolenia dopasowane do umiejętności potrzeb, zainteresowań, tempa nauki, możliwości czasowych, preferencji dotyczących miejsca szkoleń i intensywności szkoleń każdego Uczestnika Projektu. Dla każdego UP opracowany zostanie indywidualny program szkolenia odpowiadający w pełni jego potrzebom
i możliwościom. Działania edukacyjne kładą nacisk na jak najbardziej praktyczny wymiar, a ich tematyka nawiązywać będzie do codziennych potrzeb.

Przy realizacji szkoleń w zakresie kompetencji cyfrowych, wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy „DigComp”. Szczegółowy program szkolenia w języku efektów kształcenia (wpisujący się w ramę DigComp) opracowany zostanie po zbadaniu potrzeb Uczestników Projektu, wsparcie szkoleniowe w pełni dostosowane będzie do indywidualnych potrzeb każdego Uczestnika Projektu.

W obszarze kompetencji cyfrowych – DigComp (Digital Competences) wydziela się moduły tj:

  • Informacja i dane (identyfikacja, lokalizacja, pobieranie, przechowywanie, organizacja i analiza informacji cyfrowych, zdolność oceny ich wartości, znaczenia i celu),
  • Komunikacja i współpraca (komunikacja w środowiskach cyfrowych, udostępnianie zasobów za pomocą narzędzi internetowych, łączenie i kontakt z innymi, współpraca za pośrednictwem narzędzi cyfrowych, interakcja i uczestnictwo w działaniach społecznych i sieciach, świadomość międzykulturowa),
  • Tworzenie treści cyfrowych (Tworzenie i edytowanie nowych treści; integracja  i ponowne przetwarzanie dotychczasowej wiedzy i treści; tworzenie nowych pojęć, treści cyfrowych
    i programowanie; rozumienie, poszanowanie i stosowanie prawa własności intelektualnej  i licencji),
  • Bezpieczeństwo(ochrona osobista, ochrona danych, ochrona tożsamości cyfrowej, środki bezpieczeństwa, bezpieczne i zrównoważone użytkowanie),
  • Rozwiązywanie problemów(identyfikacja potrzeb i zasobów cyfrowych, podejmowanie decyzji, co do wyboru odpowiednich narzędzi cyfrowych w zależności od celów i potrzeb).

Tryb, wymiar, organizacja: 4h zegarowe/UP-w postaci śr.4 spotkań x śr.1h;  spotkania indywidualne
w godzinach i terminach dostosowanych do potrzeb Uczestników Projektu.

Warunek zakończenia: 100% obecności.

Cel wsparcia: wspieranie postępów osób uczących się na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności poprzez indywidualną pracę z mentorem.

Zakres wsparcia: praca nad samooceną Uczestników Projektu, wspieranie aktywności edukacyjnej Uczestników Projektu, trening motywacyjny, ukazywanie korzyści z udziału  w projekcie i nabycia kompetencji cyfrowych, przełamywanie barier/obaw Uczestników Projektu.

Tryb, wymiar, organizacja: 12h dydaktycznych/grupa -w postaci śr.3 spotkań x śr.4h; spotkania grupowe
w godzinach, terminach dostosowanych do potrzeb grup – w dni powszednie lub weekendy, dziennie lub wieczorowo.

Warunek rozpoczęcia: ukończenie zad.1

Warunek zakończenia: min. 80% obecności.

Cel wsparcia: podniesienie świadomości i szacunku dla środowiska, zrównoważonego rozwoju, oszczędnego gospodarowania zasobami, ochrony środowiska i etc.

Zakres wsparcia: promocja proekologicznego stylu życia, zalety i zasady segregacji, recykling, podnoszenie świadomości i szacunku dla środowiska, zrównoważony rozwój, oszczędne gospodarowanie zasobami, ochrona środowiska, klimatu.

Część 1: Walidacja

Tryb, wymiar, organizacja: 1h/UP; spotkanie indywidualne w godzinach i terminach dostosowanych do potrzeb Uczestników Projektu.

Warunek rozpoczęcia: ukończenie zad.2

Warunek zakończenia: podejście do walidacji

Cel wsparcia: zapewnienie możliwości walidacji nabytych kompetencji cyfrowych.

Zakres wsparcia: praktyczne sprawdzenie nabycia kompetencji cyfrowych zgodnych z ramą „DigComp”, walidacja przeprowadzona zostanie przez niezależnego, zewnętrznego asesora walidacyjnego celem zapewnienia bezstronności procesu walidacji, opierać się będzie na praktycznych zadaniach, metody
i narzędzia dostosowane zostaną do potrzeb UP.

Etapy procesu walidacji (realizowane przy wsparciu asesora walidacyjnego):

  • I ETAP Identyfikowanie – określenie i analiza wiedzy oraz umiejętności, które kandydat osiągnął
    w dotychczasowym procesie uczenia się. Dzięki temu etapowi można wskazać również ewentualne braki (luki kompetencyjne), które warto lub należy uzupełnić.
  • II ETAP Dokumentowanie – gromadzenie dowodów świadczących o osiągnięciu wybranych efektów uczenia się.
  • III ETAP Weryfikacja – sprawdzenie, czy kandydat osiągnął określone efekty uczenia się.
  • IV ETAP – po osiągnięciu pozytywnego wyniku weryfikacji, kandydat otrzyma dokument potwierdzającego uzyskanie wszystkich lub części efektów uczenia się.

Część 2: Omówienie wyników walidacji

Tryb, wymiar, organizacja: 2h zegar./UP; spotkanie indywidualne w godzinach i terminach dostosowanych do potrzeb Uczestników Projektu.

Warunek rozpoczęcia: odbycie szkoleń i walidacji.

Warunek zakończenia: 100% obecności.

Cel wsparcia: zapewnienie każdemu Uczestnikowi Projektu możliwości omówienia wyniku walidacji, efektów udziału w projekcie, określenie dalszych planów edukacyjnych – ścieżki rozwoju kompetencji Uczestnika Projektu.

Zakres wsparcia: omówienie wyniku walidacji, pomoc w założeniu „Mojego portfolio” (narzędzie do gromadzenia dowodów na posiadanie umiejętności) i konta Europass (narzędzie służące zapewnieniu obywatelom wszystkich państw UE równych szans w przedstawianiu kwalifikacji i doświadczenia zawodowego).

Główne efekty/rezultaty projektu:

– Liczba osób dorosłych objętych wsparciem w zakresie umiejętności lub kompetencji podstawowych, realizowanym poza Bazą Usług Rozwojowych – 80 os. (48K/32M)

– Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu – 72 os. (43K/29M)

– Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu – 72 os. (43K/29M)

– Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu – 72 os. (43K/29M) – Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 8 os. (8K/3M)